mai 07 2010

Proiect Legea lustratiei – forma finala

Publicat de mihai la 11:52 am în categoria Legea Lustraţiei

27 mai 2010

Sesizarea unor senatori PSD-PC la CCR

8 mai 2010

Observatiile trimise de Societatea Timisoara.

Stimata Doamna Presedinte,
Stimati Domni Parlamentari,
Dragi prieteni,

1. Am primit Raportul comun al celor doua comisii asupra proiectului Legii lustratiei, pentru care va multumesc.
Fata de forma votata in comisii avem de facut cateva observatii, care s-ar putea transforma in amendamente, care sa fie discutate in plenul Camerei Deputatilor.
Am atasat 10 amendamente care sunt mai mult de forma si nu de fond, dar care evidentiaza si cateva scapari, dar si cateva elemente care ar face legea coerenta si mai ales aplicabila.
Astept opiniile dumneavoastra fata de aceste amendamente.In cazul in care considerati ca sunt pertinente, ar putea fi preluate de grupurile parlamentare PDL si PNL.

2. Astept sa mi se comunice data la care va intra in plen.

3. Doamna Roberta Anastase ne-a spus, la ultima intalnire, ca reprezentantii Societatii Timisoara vor putea fi invitati sa asiste la votul final. Va voi trimite, in cursul zilei de astazi lista persoanelor (in jur de 20) pe care i-am  putea delega sa participe la acest eveniment.

Va multumesc pentru colaborare,
Florian Mihalcea
Presedintele Societatii Timisoara

1. Art 1. :” In sensul prezentei legi, au facut parte din structurile de putere si din aparatul represiv al regimului communist:”

Se modifica in :” In sensul prezentei legi, a facut parte din structurile de putere si din aparatul represiv al regimului communist:”2. Art.1, (f) : persoana care a facut parte din structurile organelor de Securitate sau a colaborat cu Securitatea, ca  politie politica.

Se modifica in: : persoana care a facut parte din structurile organelor de Securitate sau a colaborat cu Securitatea. In sensul prezentei legi, se considera ca o persoana a colaborat cu Securitatea daca se afla in cel putin unul din urmatoarele cazuri: a semnat un angajament cu Securitatea si/sau a furnizat note informative catre angajatii acesteia.

Motivatia: Sintagma “politie politica” a disparut, prin modificarile ulterioare, si din legea CNSAS, pentru ca verdictul de “politie politica” il da acum doar instanta, dupa ani de procese. Pana vom avea o hotarare definitive si irevocabila in acest sens, poate trece chiar un ciclu legislativ. Oricum, sintagma “politie politica” este extrem de subiectiva, motiv pentru care a si disparul din legea CNSAS. Formularea din textul modificat al art.1 (f) nu lasa loc la interpretari, se defineste mai clar cin a fost collaborator al fostei Securitati. CNSAS emite, in urma unei sesizari asa numitele referate sau note de constatare in care sunt evidentiate elementele la care am facut referire, note care sunt publice si se posteaza pe pagina webb a CNSAS. Prin acesta lege nu  dam atributii extinse CNSAS, care sa exceada legea de organizare si functionare a institutiei. Ei oricum fac aceste rapoarte daca sunt sesizati. In acest caz, vor fi sesizati de Autoritatea Electorala Permanenta, in cazul functiilor alese, sau de autoritatea care face numirile in cazul functiilor numite.

3. Art.1. (h) : “persoana care a ocupat functia de commandant, inspector sef sau inspector sef adjunct, la nivel central, regional, judetean si local, dupa caz, in cadrul inspectoratelor de militia, comandantii, adjunctii si ofiterii anchetatori din centrele de detentie politica si lagarele de munca fortata, secretarii de partid precum si ofiterii politici din cadrul acestor institutii.”

Se modifica in: : “persoana care a ocupat functia de commandant, adjunct al comandantului, inspector sef sau inspector sef adjunct, la nivel central, regional, judetean, sau raional, dupa caz, in cadrul inspectoratelor de militie, comandant, adjunct al comandantului sau ofiter anchetator in centrele de detentie politica si lagarele de munca fortata, secretar de partid precum si ofiter politic in cadrul acestor institutii.”

Motivatia: La articolul 1., nivelul pana la care persoana care a detinut o anume functie este lustrabila este cel judetean, reginal sau raional, dupa caz. La litera h este o exceptie – apare si nivelul local.  Daca regula este san e oprim la nivel judetean, e bines a fim consecventi.  Intr-un anume caz, am putea, poate,  cobori la nivel local, dar doar in cazul prim secretarilor PCR la nivel municipal si orasenesc, care, totusi, au fost activisti importanti ai PCR. Ar putea fi  Art. 1 (k). De asemenea, formularea initiala este deficitara.

4. Art.2 (n) : “ presedinte sau vicepresedinte al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, procurori generali, prim-adjunctul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurer sef si procurer sef adjunct ai Directiei Nationale Anticoruptie, prim-procurori, procurori generali adjuncti.”

Se modifica in : “presedinte sau vicepresedinte al Inaltei Curti de Casatie si Justitie, procurori generali, prim-adjunctul procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurer sef si procurer sef adjunct ai Directiei Nationale Anticoruptie, prim-procurori, procurori generali adjuncti, presedintii Curtilor de Apel si ai Tribunalelor civile si militare, precum si sefi de sectii ai Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ai Curtilor de Apel si ai Tribunalelor civile si militare.”

Motivatia: Nivelul convenit este cel judetean.

5. Atr. 3 (1 biss) :  “ persoana care a fi numit intr-una din functiile numite, prevazute la Art.2, depune o declaratie olografa pe proprie raspundere, prin care se precizeaza daca s-a aflat intr-una din situatiile prevazute la Art.1;

Motivatia: Nu apare explicit obligatia persoaneor numite (asa cum apare pentru cele alese) de a depune respective declaratie, despre care se face, insa, vorbire la Art.3 (2).

6. Art. 3 (2) : “ Declaratia pe proprie raspundere depusa de un candidat  la o functie aleasa sau numita din cele prevazute la Art.2 este verificata de catre Autoritatea Electorala Permanenta, in cazul functiilor alese si de care autoritatea abilitata de lege sa faca respectivele numiri, in cazul functiilor numite, si atunci cand este cazul (…)”

Motivatia: In textul votat de comisiile Camerei deputatilor nu se specifica cine verifica, pentru persoanele ce urmeaza a fi numite, incompatibilitatea in sensul prezentei legi.

7.La fel la Art.3 (3)

8. Art.5  : “Prezenta lege nu se aplica (…) cu conditia sa nu exercite aceasta functie si dupa implinirea acestei varste”

Se modifica in : “Prezenta lege nu se aplica (…) cu conditia sa nu fi exercitat aceasta functie si dupa implinirea acestei varste”

Motivatia: Pentru acuratetea textului.

9. Art.7. (articol nou): (1) Arhiva PCR va trece in custodia Arhivelor Nationale, unde se va organza un fond special.

(2) Arhivele Nationale vor elbera, la cerere, copii ale documentelor de cadre aflate in fondul special “ArhivaPCR” catre Autoritatea Electorala Permanenta sau catre autoritatile statului care sunt abilitate sa faca numiri in functii prevazute in Art.2 al prezentei legi, pentru fundamentarea deciziilor de incompatibilitate in sensul prezentei legi.

10. Trebuie verificata toata legea si inlocuit, acolo unde a mai ramas “persoanele” cu “persoana”


2 comentarii

2 comentarii la “Proiect Legea lustratiei – forma finala”

  1. Asociaţia 21 DECEMBRIE 1989 » Evenimentele zileipe 08 May 2010 la 10:43 am

    [...] http://www.asociatia21decembrie.ro/2010/05/proiect-legea-lustratiei-forma-finala/ [...]

  2. Dumitrache George Adrianpe 17 Aug 2010 la 3:50 am

    Observ cu amaraciune ,ca gravii autoparaziti ai speciei umane ajung todeauna sa fie (chiar si dupa “schimbarea vestei” , “in vazul lumii” ) tot sus ,un nou tip de nomenclatura ,aceiasi “Marie cu alta palarie “,cu o noua palarie si drept urmare cu noi “merite” fara ca sa fie pedepsiti. Cel mai cu tupeu ,Ion Iliescu .Omul care sa “dadea” drept presedinte al Romaniei inainte ca sa fii fost ales oficial in Mai ‘90 (era doar presedinte FSN) Pentru dansul(ca si pentru altii de altfel) ar trebuii o lege a lustratiei inclusiv pentru activitatea de dupa 21 Decembrie 1989 ,nu numai pentru perioada de dictatura.E normal ca daca un cc-ist si comp.(fost membru al comitatului central al partidului comunist din Romania) a fost atata timp la putere (si inainte si dupa…),mai precis acelasi Ion Iliescu(si comp.),legea lustratiei sa nu existe in Romania ,ca doar nu or fi tampiti sa sa autopedepseasca!!! Mi se pare ca a zis, nu-mi mai aduc aminte cine… despre faptul ca legea lustratiei “nu a trecut” ,cum ca : “ar fi fost si culmea” (sa “treaca” ,evident) Ei bine ar fi pacat sa “treaca ” atunci cand va fii “trecuta”.Mai e inca timp!

Trackback URI | Comments RSS

Scrie un comentariu